Home Vijesti Regija Nobilo o Thompsonovom koncertu: Zagreb je preživio, ali fašizam se vratio

Nobilo o Thompsonovom koncertu: Zagreb je preživio, ali fašizam se vratio

Održan je koncert Marka Perkovića Thompsona na zagrebačkom Hipodromu.

Hrvatski advokat Anto Nobilo za portal Autograf. hr je napisao komentar o jučerašnjem koncertu Thompsona u Zagrebu.

Prenosimo ga u cjelosti.

“Tamo se slila rijeka ljudi. Nije ni važno je li bilo baš 500.000 ili nešto manje – grad Zagreb je preživio. Svi koji su došli na koncert, sigurno su se vratili kući.

Nisam muzički kritičar i neću govoriti o Thompsonovoj muzici ni o njegovim vokalnim sposobnostima. Poštujem veliku produkciju i uspješan poslovni potez njegovog tima. Nadam se samo da su grad i država naplatili sve svoje usluge po tržišnim cijenama i da građani kroz budžet nisu pretrpjeli štetu. Ali ono što moram reći je sljedeće:

Jedna od najupadljivijih pojava koncerta bio je otvoreni ustaški dernek u samom centru Zagreba. Mladići i djevojke u crnim majicama, neki s natpisom “Za dom spremni”, drugi koji uzvikuju taj fašistički pozdrav. Pjevaju se pjesme koje slave ustaške zločince poput Jure Francetića i Rafaela Bobana, komandanta Crne legije. Policija sve to promatra – i ne reaguje. Stvara se dojam da su takvi istupi potpuno legalni.

Dogodilo se nešto nezamislivo – prvi put nakon 1945. godine, u centru glavnog grada, na javnom skupu pred 500.000 ljudi, kroz snažan razglas odjeknuo je fašistički pozdrav “Za dom spremni” – a niko nije reagovao. Ni ministri ni predsjednik Sabora nisu ustali i napustili koncert.

Kada 500.000, uglavnom mladih ljudi, na Thompsonov pozdrav “Za dom” odgovori sa “- spremni”, to je sažet prikaz stanja našeg društva i rezultata (ne)rada s mladima.

Ovo moralno posrnuće hrvatskog društva posljedica je lošeg obrazovnog sistema, političkog licemjerja, dvoličnosti državne elite, kao i uticaja Katoličke crkve koja relativiziranjem ustaštva pokušava revidirati vlastitu historiju.

Jasnije nego ikad vidjeli smo segment društva – neobrazovan, podložan manipulaciji, bez empatije prema žrtvama lažnog domoljublja.

Možeš biti mlad, možeš voljeti Thompsonovu muziku, ali ne možeš, ako imaš imalo svijesti i razuma, na pozdrav “Za dom” odgovoriti “- spremni”. Ako to radiš, zaista ne znaš šta je bilo – ili ne želiš znati. Ne možeš se opravdavati “atmosferom” mase.

Mase su uvijek bile laka meta za manipulaciju. Pogledajte nacističke skupove iz 1930-ih – nije bilo dronova i vatrometa, ali je bilo vrhunske režije i ushićenja. Svi su osjećali da su jedno – jedan narod, jedan vođa – i znamo kako je to završilo.

S obzirom na posljedice koje će ovaj koncert ostaviti, treba se zapitati: ko je odgovoran za potpuni talas fašizacije društva? Malo je nevinih – i to je ono što najviše zabrinjava.

HDZ je dugo vremena držao Thompsona u svojevrsnom rezervatu, ne dozvoljavajući mu da nastupa na zvaničnim događajima. Nisu mu dopuštali nastupe u Kninu, a Sanader mu je čak plaćao da ne pjeva za opoziciju. Kada su reprezentativci tražili da nastupi u njihovu čast, pazilo se koje pjesme će pjevati, a potom su mu isključili struju. Ukratko – bio je ispušni ventil, ali ne i “mainstream”.

A onda je došao Tomašević, nominalno predstavnik ljevice, koji je odobrio koncert u Zagrebu, iako mu više zemalja EU zabranjuje nastupe zbog širenja fašističke ideologije.

Tomašević je, uz podršku SDP-a, dopustio koncert znajući šta sa sobom donosi – pravi ustaški dernek.

Zagrebačani su to prepoznali. Povukli su se iz grada, ispraznili ulice. Zato ni dolazak 500.000 ljudi nije izazvao prometni kolaps. Građani su se distancirali.

Na kraju, valja jasno reći – ljevica je u centru glavnog grada dozvolila održavanje ustaškog okupljanja. Niko iz “Možemo!” ili SDP-a nije se javno usudio osuditi ovu sramotu.

Ali nije samo ljevica kriva. I HDZ, s premijerom Plenkovićem na čelu, snosi dio odgovornosti. On je relativizirao pozdrav “Za dom spremni” pričom o “dvostrukim konotacijama”. Ne, premijeru – nema dvostrukih konotacija. To je bio i ostao isključivo ustaški pozdrav.

Dodatni problem je što zakon o javnom redu i miru ne navodi jasno ZDS kao zabranjen simbol. Vlada to godinama nije regulisala.

Mogli bi se ugledati na Austriju, gdje je ZDS izričito zabranjen i kažnjava se s 10.000 eura. Otkako su uveli taj zakon, samo jedan “ustaša” je pokušao provocirati – svi ostali su odustali jer im je to postalo preskupo.

Da ne bude zabune – ne mislim da je svih 500.000 posjetilaca nostalgiralo za ustaštvom. Ali ta manjina koja jeste – prevelika je manjina. Ostali su, nažalost, izmanipulisani.

Mnogim mladim ljudima nije jasno ko su bile ustaše. Oni izjednačavaju domoljublje s ustaštvom, ne znajući da su ustaše zapravo izdali sve što je zaista bilo nacionalno i vrijedno.

Ali kad se vlast i opozicija utrkuju u dodvoravanju Thompsonu, kada se šuti na otvorenu fašizaciju društva, kad osim ponekog slobodnog intelektualca niko ne diže glas, onda postaje jasno – stvari su postale ozbiljne.

Svi su impresionirani brojkom – najmasovniji koncert s plaćenim kartama. Ali ono što će odjeknuti širom Evrope i svijeta jeste da je Hrvatska dopustila da takav koncert postane platforma za promociju fašizma. A to će ostaviti mnogo dublji trag od same muzike, piše Nobilo za Autograf.hr.

(Vijesti.ba)