Home Vijesti BiH Kakav je Black Friday u BiH i varaju li nas? Predstavnica Udruženja...

Kakav je Black Friday u BiH i varaju li nas? Predstavnica Udruženja potrošača: Ovo je dan prevare

Foto: BHRT

Danas se ‘Crni petak’ obilježava kao dan masovnih sniženja i globalnih promotivnih akcija.

Kakav je Black Friday – Crni petak u BiH?

I dok trgovci širom Bosne i Hercegovine agresivno najavljuju popuste povodom “Crnog petka”, iz udruženja potrošača stiže sasvim drugačija poruka.

Predstavnica Udruženja potrošača BiH Gordana Bulić u razgovoru za portal Radiosarajevo ističe kako je ovaj globalni fenomen kod nas postao sinonim za obmane, lažna sniženja i manipulacije.

“Crni petak sam po sebi je jedna velika prevara potrošača”, ističe Bulić, podsjećajući da je dan nakon “Crnog petka” posljednja subota u novembru koja se u svijetu obilježava kao Međunarodni dan bez kupovine.

Bulić je govorila koliko su učestale prijave potrošača o prevarama tokom “crnog petka” u našoj zemlji te koje vrste prevara im potrošači najviše prijavljuju.

Ona poručuje da ako je neko zarad profita koji će, prema njezinim riječima, i tako zaraditi, spreman taj jedan dan u godini dezavuirati, “spreman je na sve prevare”.

Ističe da se prevare potrošača od strane trgovaca i vršilaca usluga kreću se u vrlo širokoj lepezi:
prevare u neto težini 20-30 grama,
prevare za sniženje cijene od 10-20 pf,
prevare prodajom neispravnog automobila čija je vrijednost par stotina hiljada KM.
“Vezano za ‘crni petak’ najčešće prijave u ranijim godinama su bile da snižene cijene nisu u procentu u kojem su najavljene, da roba koju su kupili elektronski nije ono što su vidjeli na portalima, mrežama, katalozima, itd”, kaže Bulić za Radiosarajevo.

Dodaje da trgovci najčešće manipulišu cijenama i kvalitetom proizvoda prije i tokom “crnog petka”.

“Najčešće objave o enormnom sniženju cijena su netačne i u suprotnosti sa Zakonom (kojim je definisano šta znači istaknuti da je sniženje 25 ili 45%). Na mjestima isticanja tih sniženja navedeni su visoki procenti, a koji se ustvari odnose na sniženje jednog ili nekoliko proizvoda u tom trgovačkom objektu ili su se ‘upravo prodali’ svi ti proizvodi sa visokim sniženjima cijena.

Kvalitet proizvoda sa velikim procentom sniženja cijene svakako treba biti alarm svakom potrošaču – kakav je kvalitet tog proizvoda? Zašto se nije prodao u sezoni, pa se sada u postsezoni prodaje sa ‘značajnim’ sniženjem cijene”, upozorava Gordana Bulić.

Pitana je da li je Udruženje potrošača BiH uočilo praksu “pumpanja cijena” nekoliko dana prije popusta, kako bi se stvorio privid velikog sniženja?

“Mislim da ne jer cijene su i tako previsoke i sniženja se uglavnom odnose na hranu (pred istek roka) ili na odjevne predmente i obuću koja je iz ljetnje sezone, nije se prodala jer je već bila demode, kavasta je roba i zauzela bi puno prostora u skladištu tokom zime i proljeća, puno rada u sortiranju, pakovanju i transportu do skladišta, te veliki troškovi skladištenja narednih šest mjeseci, a svakako bi bila demode u idućoj sezoni. To važi i za tehničke robe (npr. uređaje za održavanje vrta) koji će u idućoj sezoni biti sigurno inovativniji i bolji”, pojašnjava Bulić.

Naglašava da postoji tačno Zakonom definisano kako se “objavljuje sniženje cijena, a potrošačima koji posumnjaju da je sniženje lažno ili obmanjujuće, poručuje da prijave inspekciji koja se time bavi.

Navela je i preporuke potrošačima prije kupovine u vrijeme velikih sniženja.

“Treba da pokažu dozu racionalnosti, da kupuju samo ono što im zaista treba, što su planirali pa eventualno nisu stigli; da provjere cijene slične robe koja nije na sniženju, da svakako na licu mjesta provjere datum do kojeg se proizvod treba upotrijebiti, da provjere ispravnost tehničke robe, da uzmu i provjere svoj račun i da ga sačuvaju, da provjere garanciju za proizvod: servisna mjesta, rok garancije, da garancija bude uredna, potpisana, sa datumom i pečatom.

Da se sjete da je ‘crni petak’ u suštini dan prevare, dan prije svjetskog dana nekupovanja i ne bi se zvao “crni petak” da je to nešto dobro za potrošača. Sa tom riječju crni jasno im je poručeno da će biti prevareni”, ističe Bulić.

Napominje da je vrlo važno da vode računa o svojim ličnim podacima (broj bankovnog računa, broj lične karte, telefonski broj), da ne kupuju bez nužde, da u slučaju da kupuju sve dobro provjere.

“Da kao potrošači ne nasjedaju na ‘crni petak’, lažljiva sniženja, loš kvalitet … Niko nije toliko bogat da kupuje lošu robu. Da im posljednja subota u novembru – svjetski dan nekupovanja ne bude dan kajanja”, zaključuje Gordana Bulić iz Udruženja potrošača BiH.
(crna hronika)

BONUS VIDEO: Donosimo premijeru prve epizode serijala “Jedinstvo kroz vrijeme”, projekta koji bilježi autentična svjedočanstva ljudi zaslužnih za najblistavije stranice crveno-bijele historije.

BOSNU VIDEO: